למי מתאים הטיפול במים?

  • נשים בהריון

  • ספורטאים בכל ענפי הספורט

  • פוסט טראומה (PTSD)

  • בעיות גב (בלט / פריצת דיסק)

  • בעיות אורתופדיות

  • למיועדים לניתוח המעוניינים להתחזק לפני הליך כירורגי

  • שיקום לאחר ניתוח ברך/ירך/קרסול/מרפק/כתף

  • לסובלים משברי מאמץ ברגליים 

  • נקע בקרסול / נקעים חוזרים בקרסול

  • עודף משקל

  • מתח נפשי וחרדה

  • אסתמה ובעיות נשימה

  • פיברומיאלגיה ועייפות כרונית 

מהי הידרותרפיה?

הידרו = מים     תרפיה = טיפול

התכונות הייחודיות של המים מציעות יתרונות רבים בתהליך השיקום. כושר הציפה הינו מרכיב מרכזי הגורם להפחתת משקל הגוף בעת השהייה במים. הפחתת העומס על מפרקי הגוף וחוליות עמוד השדרה מסייעת בירידת הלחץ על מערכת העצבים והכאב. לאנשים הסובלים ממחלות וכאבי פרקים, עודף משקל, פריצת דיסק, כאבי גב ולנשים בהריון המים מהווה מימד טיפולי אידיאלי ולעיתים, ניתן לאמור, בלעדי. הפעילות במים מאפשרת שמירה והגדלת טווחי תנועה, ירידה בסף הכאב, חיזוק שרירים ושיפור בתפקוד היום יומי.

הידרותרפיה לבני הגיל השלישי

נפילות הינו גורם המוות השישי בגודלו בארה"ב. אחד מכל שלושה מבוגרים, מעל גיל 65 עתיד ליפול לפחות פעם בשנה. מתוך כלל הנפילות כ 5% מהן יסתיים בשבר! (בעיקר בצוואר הירך, ובשורש כף היד). שברים אלו מובילים, פעמים רבות לפגיעה קשה בתפקוד העצמאי ולעיתים אף למוות. העלות הכספית המשוערת, בארה"ב לבדה, כתוצאה מהנפילות הינה כ 16 מיליארד דולר! נתונים אלו מראים כי אחוז הנפילות באוכלוסיה הינו גבוה ביותר ומכאן החשיבות במניעתן.

שיווי משקל היכולת לשמור על מרכז הכובד של הגוף בתוך בסיס התמיכה. השמירה על שיווי המשקל מתבצעת באמצעות שלוש מערכות עיקריות, בגוף:

המערכת התחושתית שקולטת גירויים מהסביבה ובכך יוצרת תמונת מצב עדכנית לגבי מיקום הגוף בכל רגע נתון, מערכת זאת כוללת שלושה מרכיבים:ראיה, המערכת הווסטיבולרית - באוזניים, ומערכת של חיישנים הנמצאים בתוך המפרקים ומשדרים למוח תמונת מצב על מנח המפרק.

מערכת העצבים המרכזית אחראית על העברת המידע למוח, וממנו חזרה לגוף. ("קו תחבורה" המשמש ככביש להעברת המסרים למוח, ומנגד בנתיב הנגדי מעביר את הוראות המוח חזרה לגוף).

מערכת שריר שלד מורכבת בעיקר מעצמות ושרירים. תפקידה העיקרי, מניעת נפילות באמצעות תגובות שיווי משקל. (כאשר אני עומד ליפול המוח יעביר הוראה לשרירים הרלוונטים לבלום את הנפילה, לדוגמה שליחת הרגל קדימה) מחקרים רבים מראים כי, עם הגיל, ישנה ירידה ברמת התפקוד של מערכות אלו. לדוגמה איכות הראיה נפגעת, השרירים חלשים יותר וכד'. מאותם מחקרים עולה כי שינויים אלו הפיכים בחלקם ופעילות גופנית יכולה לתרום רבות לשיפור אותם מרכיבים שנחלשו כגון כוח שריר, מהירות תגובה וכד'. יש לציין שניתן לשפר מרכיבים אלו בכל גיל, גם אם אותו אדם לא היה פעיל לפני כן.

למים ישנן מספר יתרונות משמעותיים לתרגול שיווי משקל:

  1. כוח הציפה של המים מפחית את משקלו של המתרגל ובכך אחיזתו בקרקע קטנה יותר וקל יותר לערערה. ( את מי קל יותר להזיז? חתול או פיל)

  2. המערבולות הנוצרות במים בזמן פעילות גורמת לגירוי תמידי לגוף לשמור על שיווי משקל.

  3. כוח הציפה וחום המים מפחיתים עומס מהמפרקים ומרפים את השרירים ובכך פעמים רבות מפחיתים כאב ומאפשרים תרגול ממוקד ללא הסחות וקשיים

  4. בטיחות: ניתן לגרום למצבי נפילה ללא חשש מחבלה בנפילה, ובכך לחשוף את המתרגל למצבים קיצוניים שהוא עלול לחוות במציאות.

  5. פעילות מהנה ומאתגרת.

שיפור שיווי משקל במטרה למנוע נפילות

רוב ההתמקדות בשיפור שיווי משקל היא באמצעות תרגילים ביבשה ע"י חשיפת האדם בצורה מבוקרת להפרעות בשיווי משקל, דבר אשר גורם לגירוי של מערכות שיווי המשקל של הגוף בדגש על מערכת שריר שלד. בנוסף לתרגול הגוף כיצד להימנע מנפילה, יש חשיבות מכרעת לתרגולו כדי שבמצב של נפילה יתקן ויבלום.

שיפור שיווי משקל באמצעות תרגול במים

מחקרים מעידים כי ניתן לשפר את תגובות שיווי המשקל, מגיל 65 ומעלה, ע"י תרגול במים.

כיום כאשר המודעות לאימון גופני בכל הגילאים גוברת יש חשיבות רבה לשים דגש לא רק לחיזוק שרירי ושיפור סיבולת לב ריאה כי אם גם שיפור שיווי משקל במטרה להפחית את הסיכון לנפילות, בעיקר בגילאים המבוגרים. אחת האפשרויות לשיפור שיווי משקל היא באמצעות אימון במים. האימון במים, מאתגר, בטוח ומהנה והוכח כי הוא אפקטיבי ויעיל לשיפור שיווי משקל. יש לציין שבנוסף לשיפור שיווי המשקל, האימון במים מסייע רבות לחיזוק שרירי, לשיפור סיבולת לב ריאה, להפחתת משקל ועוד.

Follow us

  • Facebook - White Circle